Perakende mağazacılıkta önemli olan şey, satın alma işleminin gerçekleşmesidir. Satın almanın meydana gelmesinde iç mekanın doğru aydınlatılması satış potansiyeli açısından oldukça etkilidir. İyi bir aydınlatma, tüketicinin beklentilerini karşılayacak etkinin ve gereken cazip atmosferin oluşturulmasında etkilidir.(Özkum,2011)
Aydınlatma olmadan mağazalar kullanıcı tarafından tam olarak deneyimlenemez. Mağazalarda ön plana çıkması istenen bölümler, nesneler doğru yapılmış aydınlatma tasarımları ile vurgulanır. Dolayısıyla mağazayı çok daha keyifli hale getirerek, tüketicide deneyimleme isteği uyandırır. Mağazada elde edilecek dengeli bir aydınlık düzeyi ve aydınlık düzeyinin dağılımı, tüketicide mekan algısını kuvvetlendirerek, doğru gölgelerin orta çıkmasına yardımcı olacaktır. Tamamen gölge olmadan oluştu- rulmuş bir yaklaşım, doğru kabul edilmemektedir. (Özkaya; Tüfekçi, 2011) Mağaza aydınlatılması sırasında öncelik sıraları belirlenerek, mağaza, katmanlar oluşturulmuş bir şekilde aydınlatılmalıdır.
Mağazanın fiziksel özellikleri aydınlatılması hususunda oldukça etkilidir. Mekan aydınlatma ile daha geniş, dar, yüksek yada basık olarak gösterilebilmektedir. Işığın yön, açı, renk gibi özelliklerinin çeşitli şekillerde kullanılmasıyla sağlanabilir. (Turgay; Altıncu, 2011)
Perakende mağaza içi aydınlatma tasarımı yapılırken, tüketicinin göz hizası ve görüş alanına giren bölümler göz önünde bulundurulmalıdır. Perakendecinin satışının en fazla olmasını istediği ürün veya ürünler mağazadaki en baskın ve kolay algılanan kısımda olmalıdır. Aynı zamanda bir perakende mağaza tüketici için satın alma eylemi gerçekleştireceği ve satın alma deneyimi yaşayacağı nokta iken, personel için de bir çalışma ortamıdır. İş verimliliğini arttıracak ve personeli de olumlu yönde etkileyecek bir şekilde tasarım yapılmalıdır.(Özkum,2011)